Openbaar Ministerie/Roorda Reclamebureau
Nederland / 2019
Met een parfum aandacht vragen voor drugscriminaliteit.
Bij de productie van XTC en andere synthetische drugs, is er gevaar voor aanwezigheid van giftige stoffen, gassen, brand of ontploffing. Ook ontstaat er bij de productie gevaarlijk afval. Dit afval wordt vaak geloosd en levert gevaar op voor de gezondheid van mensen, dieren en planten.
Voor opsporing en vervolging van XTC criminelen is de hulp van burgers nodig. Daarom hebben twee Officieren van Justitie iets anders geprobeerd terwijl zij stage liepen bij reclamebureau Roorda. Ze ontwikkelden een parfum genaamd Xtacy met een bijbehorende campagne: ‘XTC, daar zit een luchtje aan’.
De signalen voor de aanwezigheid van een drugslab in de buurt, vooral de opvallende geur, worden onbewust wel opgemerkt door mensen volgens het Openbaar Ministerie maar niet direct gekoppeld aan drugslabs en dumpingen. Met het parfum kunnen burgers dit belangrijkste signaal beter herkennen.
Het initiatief heeft de Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021 gewonnen. Het heeft het landelijk en zelfs internationale nieuws gehaald.
Meer informatie is online te vinden o.a. hier:
XTC, daar zit een luchtje aan | Nieuwsbericht | Openbaar Ministerie (om.nl)
XTC, daar zit een luchtje aan | Nieuwsbericht | Openbaar Ministerie (om.nl)
OM lanceert eigen parfum in strijd tegen xtc-labs (nos.nl)
Dutch police on the scent of drug gangs with ecstasy perfume (thetimes.co.uk)
Geef een reactie